Mengenai Saya

Turn to Allah. He’s never far away. Put your trust in Him. Raise your hands and pray: " OOO Ya Allah, guide my steps don’t let me go astray. You’re the only one that showed me the way.." InsyaAllah..we'll find the way..Aameen..

KELEMBUTAN RASULULLAH S.A.W


حَدَّثَنَا عَبْدَانُ، قَالَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ، قَالَ أَخْبَرَنَا يُونُسُ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، ح وَحَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ، قَالَ أَخْبَرَنَا يُونُسُ، وَمَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، نَحْوَهُ قَالَ أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَجْوَدَ النَّاسِ، وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ، وَكَانَ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ الْقُرْآنَ، فَلَرَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَجْوَدُ بِالْخَيْرِ مِنَ الرِّيحِ الْمُرْسَلَةِ‏.‏


Telah menceritakan kepada kami Abdan dia berkata, telah mengabarkan kepada kami Abdullah telah mengabarkan kepada kami Yunus dari Az Zuhri dan dengan riwayat yang sama, telah menceritakan pula kepada kami Bisyir bin Muhammad berkata, telah mengabarkan kepada kami Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Yunus dan Ma'mar dari Az Zuhri seperti lainnya berkata, telah mengabarkan kepada kami Ubaidullah bin Abdullah dari Ibnu 'Abbas berkata, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah manusia yang paling lembut terutama pada bulan Ramadlan ketika malaikat Jibril 'Alaihis Salam menemuinya, dan adalah Jibril 'Alaihis Salam mendatanginya setiap malam di bulan Ramadlan, di mana Jibril 'Alaihis Salam mengajarkan Al Qur'an. Sungguh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam jauh lebih lembut daripada angin yang berhembus.

Narrated Ibn 'Abbas:

 Allah's Messenger (ﷺ) was the most generous of all the people, and he used to reach the peak in generosity in the month of Ramadan when Gabriel met him. Gabriel used to meet him every night of Ramadan to teach him the Qur'an. Allah's Messenger (ﷺ) was the most generous person, even more generous than the strong uncontrollable wind (in readiness and haste to do charitable deeds).



 

ORANG YANG MUFLIS



حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْعَلاَءِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏"‏ أَتَدْرُونَ مَا الْمُفْلِسُ ‏"‏ ‏.‏ قَالُوا الْمُفْلِسُ فِينَا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ لاَ دِرْهَمَ لَهُ وَلاَ مَتَاعَ ‏.‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ الْمُفْلِسُ مِنْ أُمَّتِي مَنْ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِصَلاَتِهِ وَصِيَامِهِ وَزَكَاتِهِ وَيَأْتِي قَدْ شَتَمَ هَذَا وَقَذَفَ هَذَا وَأَكَلَ مَالَ هَذَا وَسَفَكَ دَمَ هَذَا وَضَرَبَ هَذَا فَيَقْعُدُ فَيَقْتَصُّ هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْتَصَّ مَا عَلَيْهِ مِنَ الْخَطَايَا أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ ‏"‏ ‏.‏ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ ‏.‏


Dari Abu Hurairah R.a, bahawa Nabi S.a.w bersabda:" Tahukah kamu siapakah dia orang muflis?" Sahabat-sahabat baginda menjawab:" orang-orang muflis di antara kami, ya Rasulullah! ialah orang yang tidak ada wang ringgit dan tidak ada harta benda," Nabi S.a.w bersabda:" Sebenarnya orang muflis dari kalangan umatku ialah orang yang datang pada hari kiamat membawa sembahyang, puasa dan zakat, sedang datangnya itu dengan kesalahan memaki hamun orang ini dan menuduh orang itu, memakan harta benda orang ini, menumpah darah orang itu dan juga memukul orang, maka akan diambil dari amal kebajikannya serta diberi kepada orang itu, kemudian kiranya habis amal kebajikannya sebelum habis dibayar kesalahan-kesalahan yang ditanggungnya, akan diambil pula dari kesalahan-kesalahan orang yang dianiayakannya serta ditimpakan keatasnya, kemudian ia dihumbankan ke dalam neraka." (Hadis Riwayat Muslim dan Tarmizi)

Abu Hurairah narrated that the Messenger of Allah (s.a.w) said:
 "DO you know who the bankrupt is?" They said: "O Messenger of Allah! The bankrupt among us is the one who has no Dirham nor property." The Messenger of Allah (s.a.w) said: "The bankrupt in my Ummah is the one who comes with Salat and fasting and Zakat on the Day of Judgement, but he comes having abused this one, falsely accusing that one, wrongfully consuming the wealth of this one, spilling the blood of that one, and beating this one. SO he is seated, and this one is requited from his rewards. If his rewards are exhausted before the sins that he committed are requited, then some of their sins will be taken and cast upon him, then he will be cast into the Fire."


 

DOA UNTUK MENDAPATKAN MIMPI YANG BAIK


اَللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ رُؤْيًا صَالِحَةً صَادِقَةً غَيْرَ كَاذِبَةٍ, نَافِعَةً غَيْرَ ضَارَّةٍ


Maksudnya:

Ya Allah, aku memohon kepada-Mu agar aku memperolehi mimpi yang baik dan betul, bukan mimpi yang dusta; mimpi yang bermanfaat, bukan mimpi yang mudarat.

DOA GELISAH TAK DAPAT TIDUR



اَللَّهُمَّ غَارَتِ النُّجُوْمُ وَهَدَأَتِ الْعُيُوْنُ وَأَنْتَ حَىٌّ قَيُّوْمٌ لَيْلِيْ وَأَنِمْ عَيْنِيْ
Maksudnya:

YA Allah, bintang-bintang telah pudar cahayanya, manusia telah tidur dengan tenang dan damai. Engkau Maha Hidup lagi Berdiri Sendiri, tiada pernah mengantuk dan tiada pula tidur. Wahai Zat (Tuhan) yang Maha Hidup lagi berdiri sendiri, tenangkanlah malamku ini dan tidurkanlah mataku ini.

LARANGAN BERKHIANAT DAN FAEDAH BERTAQWA

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Allah S.w.t berfirman di dalam Al- Quran:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ وَتَخُونُوٓاْ أَمَٰنَٰتِكُمۡ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ
O you who believe, do not be faithless to God and His Apostle, nor violate your trusts knowingly.

Wahai orang yang beriman! Janganalah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat- amanat yang diamanahkan ke atasmu, sedang kamu memgetahui.
(Surah Al-Anfal:27)



وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّمَآ أَمۡوَٰلُكُمۡ وَأَوۡلَٰدُكُمۡ فِتۡنَةٞ وَأَنَّ ٱللَّهَ عِندَهُۥٓ أَجۡرٌ عَظِيمٞ

Know that your worldly possessions and your children are just a temptation, and that God has greater rewards with Him.

Dan ketahuilah bahawa hartamu dan anak- anakmu itu hanyalah sebagai cubaan dan sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar.

(Surah Al-Anfal:28)


يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَتَّقُواْ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّكُمۡ فُرۡقَانٗا وَيُكَفِّرۡ عَنكُمۡ سَيِّ‍َٔاتِكُمۡ وَيَغۡفِرۡ لَكُمۡۗ وَٱللَّهُ ذُو ٱلۡفَضۡلِ ٱلۡعَظِيمِ

O believers, if you follow the path shown by God, He will give you a standard (of right and wrong), and overlook your sins, and forgive you. God is abounding in benevolence.

Wahai orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikanmu Furqan¹ dan menghapuskan segala kesalahan kamu dan mengampuni (dosa- dosa) kamu. Allah mempunyai kurniaan yang besar.
(Surah Al-Anfal:29)


¹. Petunjuk yang dapat membezakan antara yang hak dan yang batil, boleh juga diertikan di sini dengan pertolongan.

ZINA YANG MEMBAHAYAKAN


ZINA ialah melakukan persetubuhan terhadap perempuan yang bukan milik secara sah, sedang penzina itu adalah seorang yang waras, baligh, dengan kemahuan sendiri serta ia mengetahui perbuatan yang dilakukannya itu adalah haram.

Zina merupakan kejahatan yang sangat besar yang memberi kesan amat buruk kepada penzina itu sendiri khususnya dan kepada seluruh umat amnya. Di zaman sekarang di mana banyaknya saluran dan media yang berusaha menyeret ke arah perbuatan keji ini, maka amat perlu untuk setiap orang mengetahui bahaya dan akibat buruk yang timbul dari dosa zina.

Kita semua hendaklah lebih berhati-hati dan berwaspada agar tidak terjerumus, hatta, walaupun hanya mendekatinya.
Di antara akibat buruk dan bahaya tersebut adalah :
1- Dalam zina terkumpul bermacam-macam dosa dan keburukan yakni berkurangnya agama si penzina, hilangnya sikap wara’ (menjaga diri dari dosa), buruk keperibadian dan hilangnya rasa cemburu.

2- Zina membunuh rasa malu, padahal dalam Islam malu merupakan suatu hal yang amat diambil berat dan perhiasan yang sangat indah khasnya bagi wanita.

3- Menjadikan wajah pelakunya muram dan gelap.

4- Membuat hati menjadi gelap dan mematikan sinarnya.

5- Menjadikan pelakunya selalu dalam kemiskinan atau merasa demikian sehingga tidak pernah merasa cukup dengan apa yang diterimanya.
6- Akan menghilangkan kehormatan pelakunya dan jatuh martabatnya baik di hadapan Allah mahupun sesama manusia.

7- Allah akan mencampakkan sifat liar di hati penzina, sehingga pandangan matanya liar dan tidak terkawal.

8- Penzina akan dipandang oleh manusia dengan pandangan mual dan tidak percaya.

9- Zina mengeluarkan bau busuk yang mampu dihidu oleh orang-orang yang memiliki ‘qalbun salim’ (hati yang bersih) melalui mulut atau badannya.

10- Kesempitan hati dan dada selalu meliputi para pezina. Apa yang ia dapati dalam kehidupan ini adalah sebalik dari apa yang diingininya. Ini adalah kerana, orang yang mencari kenikmatan hidup dengan cara bermaksiat kepada Allah maka Allah akan memberikan yang sebaliknya dari apa yang dia inginkan dan Allah tidak menjadikan maksiat sebagai jalan untuk mendapatkan kebaikan dan kebahagiaan.

11- Penzina telah mengharamkan dirinya untuk mendapat bidadari yang jelita di syurga kelak.

12- Perzinaan menyeret kepada terputusnya hubungan silaturrahim, derhaka kepada orang tua, pekerjaan haram, berbuat zalim, serta menyia-nyiakan keluarga dan keturunan.
Bahkan boleh membawa kepada pertumpahan darah dan sihir serta dosa-dosa besar yang lain. Zina biasanya berkait dengan dosa dan maksiat yang lain sebelum atau bila berlakunya dan selepas itu biasanya akan melahirkan kemaksiatan yang lain pula.

13- Zina menghilangkan harga diri pelakunya dan merosakkan masa depannya di samping meninggalkan aib yang berpanjangan bukan sahaja kepada pelakunya malah kepada seluruh keluarganya.
14- Aib yang dicontengkan kepada pelaku zina lebih membekas dan mendalam daripada asakan akidah kafir, misalnya, kerana orang kafir yang memeluk Islam selesailah persoalannya, namun dosa zina akan benar-benar membekas dalam jiwa kerana walaupun akhirnya pelaku zina itu bertaubat dan membersihkan diri dia akan masih merasa berbeza dengan orang yang tidak pernah melakukannya.
15- Jika wanita yang berzina hamil dan untuk menutupi aibnya ia mengugurkan kandungannya itu maka dia telah berzina dan juga telah membunuh jiwa yang tidak berdosa. Jika dia ialah seorang wanita yang telah bersuami dan melakukan kecurangan sehingga hamil dan membiarkan anak itu lahir maka dia telah memasukkan orang asing dalam keluarganya dan keluarga suaminya sehingga anak itu mendapat hak warisan mereka tanpa disedari siapa dia sebenarnya. Amat mengerikan, naudzubillah min dzalik.

16- Perzinaan akan melahirkan generasi individu-individu yang tidak ada asal keturunan (nasab). Di mata masyarakat mereka tidak memiliki status sosial yang jelas.

17- Pezina lelaki bererti telah menodai kesucian dan kehormatan wanita.
18- Zina dapat menyemai permusuhan dan menyalakan api dendam antara keluarga wanita dengan lelaki yang telah berzina dengannya.

19- Perzinaan sangat mempengaruhi jiwa kaum keluarganya di mana mereka akan merasa jatuh martabat di mata masyarakat,
sehingga kadang-kadang menyebabkan mereka tidak berani untuk mengangkat muka di hadapan orang lain.

20- Perzinaan menyebabkan menularnya penyakit-penyakit berbahaya seperti aids, siphilis, dan gonorhea atau kencing bernanah.

21- Perzinaan menjadikan sebab hancurnya suatu masyarakat yakni mereka semua akan dimusnahkan oleh Allah akibat dosa zina yang tersebar dan yang dilakukan secara terang-terangan.

Hukuman Zina
Demikianlah besarnya bahaya dosa zina, sehingga Ibnul Qayyim, ketika mengulas tentang hukuman bagi penzina, berkata:

“Allah telah mengkhususkan hadd (hukuman) bagi pelaku zina dengan tiga kekhususan iaitu:

Pertama, hukuman mati secara hina (rejam) bagi pezina kemudian diringankan (bagi yang belum nikah) dengan dua jenis hukuman,
hukuman fizikal yakni dirotan seratus kali dan hukuman mental dengan diasingkan selama satu tahun.

Kedua, Allah secara khusus menyebutkan larangan merasa kasihan terhadap penzina.

Umumnya sifat kasihan adalah diharuskankan bahkan Allah itu Maha Pengasih namun rasa kasihan ini tidak boleh sehingga menghalang dari menjalankan syariat Allah.

Hal ini ditekankan kerana orang biasanya lebih kasihan kepada penzina daripada pencuri, perompak, pemabuk dan sebagainya.
Di samping itu penzinaan boleh dilakukan oleh siapa sahaja termasuk orang kelas atasan yang mempunyai kedudukan tinggi yang  menyebabkan orang yang menjalankan hukuman merasa enggan dan kasihan untuk menjalankan hukuman.

Ketiga, Allah memerintahkan agar pelaksanaan hukuman zina disaksikan oleh orang-orang mukmin dengan maksud menjadi pengajaran dan memberikan kesan positif bagi kebaikan umat.

Beberapa Perkara Penting Yang Perlu Diperhatikan

1- Orang yang berzina dengan banyak pasangan lebih besar dosanya daripada yang berzina hanya dengan satu orang, demikian juga orang yang melakukanya berkali-kali dosanya lebih besar daripada yang melakukannya hanya sekali.

2- Penzina yang berani melakukan maksiat ini dengan terang-terangan lebih buruk daripada mereka yang melakukannya secara sembunyi-sembunyi.

3- Berzina dengan wanita yang bersuami lebih besar dosanya daripada dengan wanita yang tidak bersuami kerana adanya unsur perbuatan zalim (terhadap suami wanita), boleh menyalakan api permusuhan dan merosak keutuhan rumah tangganya.

4- Berzina dengan jiran lebih besar dosanya daripada orang yang jauh rumahnya.

5- Berzina dengan wanita yang sedang ditinggalkan suami kerana perang (jihad) lebih besar dosanya daripada dengan wanita lain.

6- Berzina dengan wanita yang ada pertalian darah atau mahram lebih jahat dan hina daripada dengan yang tidak ada hubungan mahram.

7- Ditinjau dari segi waktu maka berzina di bulan Ramadhan, baik siangnya ataupun malamnya, lebih besar dosanya daripada waktu-waktu lain.

8- Kemudian dari segi tempat dilakukannya, maka berzina di tempat-tempat suci dan mulia lebih besar dosanya deripada tempat yang lain.

9- Pezina muhson (yang sudah bersuami atau beristeri) lebih hina daripada gadis atau jejaka,
orang tua lebih buruk daripada pemuda, orang alim lebih buruk daripada yang jahil dan orang yang berkemampuan (terutama dari segi ekonomi) lebih buruk deripada orang fakir atau lemah.


Bertaubat

Bertaubat ini bukan khusus hanya kepada penzina, bahkan kepada sesiapa sahaja yang menunjukkan jalan untuk terjadinya zina,
membantu dan memberi peluang kepada pelakunya dan siapa saja yang ikut terlibat di dalamnya.
Hendaknya mereka semua segera kembali dan bertaubat dengan sungguh-sungguh, menyesali apa yang pernah dilakukannya
dan berusaha sekuat tenaga untuk tidak kembali melakukannya.
Dan yang paling penting adalah memutuskan hubungun dengan siapa sahaja dan apa sahaja yang boleh menarik ke arah perbuatan keji tersebut.

Dengan demikian diharapkan Allah akan menerima taubat itu dan mengampuni segala dosa yang pernah dilakukan, dan ingatlah, tidak ada istilah ‘putus asa’ dalam mencari rahmat Allah.

Allah berfirman, mafhumnya:

“Dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang lain bersama-sama Allah, dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak), dan tidak pula berzina; dan sesiapa melakukan yang demikian, akan mendapat balasan dosanya;”

(Al-Furqaan 25:68)

“Akan digandakan baginya azab seksa pada hari kiamat, dan ia pula akan kekal di dalam azab itu dengan menerima kehinaan,” (Al-Furqaan 25:69)

“Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
(Al-Furqaan 25:70)
 

DAHAN KAYU MEMBENTUK KALIMAH ALLAH الله

 
 





SIFAT- SIFAT ABU BAKAR AS- SIDDIQ


Beliau Khalifah yang pertama, pejuang yang pertama sesudah Rasulullah S.a.w. Di dalam beribadatnya kepada Allah, kerana sungguh dan khusyuknya sampai dapat dicium dari mulutnya bau limpanya yang terbakar kerana takut akan Allah. Pada malam hari ia beribadat dengan membaca Al-Quran sepanjang- panjang malam. Kerana itu sewaktu masih di Mekah, sampai pihak Musyrikin meminta kepada Rasulullah S.a.w agar melarang beliau membaca Al-Quran, kerana suaranya yang menangis sambil membaca Al-Quran itu menggoda hati manusia, terutama kaum wanita. Mereka terus terpengaruh apabila terdengar Abu Bakar membaca Al-Quran. Biarpun belum semua yang telah mendengarkan bacaannya itu masuk Islam, akan tetapi hati simpatik dan senang kepada isi Al-Quran sudah tersemai di dalam kalbu mereka. Dengan demikian, keislaman mereka hanya menanti saatnya jua.

Pada suatu hari, Abu Bakar memakan sesuatu makanan. Kemudian ia mendapat tahu bahawa bahan makanan itu masih di dalam taraf shubhat, belum terang halal dan haramnya. Lalu dimasukkannya tangannya ke dalam mulutnya dan mengeluarkan isi makanan tersebut dari mulutnya. Amat berat sekali atas dirinya memakan makanan yang mengandungi syubhat, baik syubhat ria ataupun dosa- dosa lainnya. Beliau pernah mengeluarkan pendapat dalam bidang hubungannya dengan Allah, katanya:"Siapa yang telah merasai ma'rifat yang khalis (tulen) barang sedikit jua, yang demikian itu akan menyebabkan ia menjadi lalai daripada yang lain Allah dan akan merasa liar terhadap segala manusia."

Pada suatu peperangan Tabuk, Rasulullah S.a.w telah meminta kepada sekalian kaum Muslimin agar mengorbankan hartanya fi sabilillah. Maka datanglah Abu Bakar membawa sekalian hartanya dan diletakkannya di antara dua tangan Rasulullah S.a.w. Lalu Nabi berkata kepadanya:"Apa lagi yang engkau tinggalkan bagi anak-anakmu, hai Abu Bakar?" Jawabnya sambil ketawa:"Saya tinggalkan bagi mereka Allah dan Rasul-Nya."

Beliau berkata pula mengenai bidang nafsu dan makanan, katanya: "Tidak pernah saya ingin akan sesuatu makanan, melainkan saya halangi diri saya daripadanya. Kerana tidak ada yang membinasakan diri manusia selain dari syahwatnya." Di rumahnya selalu ia tidak makan dengan senang hati, seraya berkata: "Di dalam ibadat ada kekayaan bagi siapa yang menghendakinya."

Pada suatu hari beliau minta air. Lalu dibawa orang suatu tempat minuman isinya air dan madu. Setelah dekat dengan mulutnya, ia pun menangis sampai menangiskan sekalian yang berada dekat beliau. Kata mereka kepadanya: "Apa yang menyebabkan tuan menangis ini?" Jawabnya:" Suatu kali saya berada bersama Nabi S.a.w. Saya lihat Nabi menolakkan sesuatu daripada beliau seraya berkata: "Jauhlah engkau daripadaku." Saya tidak ada nampak seorang pun dekat Nabi. Jadi siapa yang ditolakkan Nabi itu. Lalu saya berkata kepada beliau:"Ya Rasulullah, apa ini?". Jawab Nabi S.a.w:"Iaitu dunia, ia menjelma kepadaku dengan segala isinya." Lalu aku katakan kepadanya:"Jauhlah engkau daripadaku." Lalu dunia itu pergi daripadaku, sambil berkata:"Demi Allah, kalau tuan lepas daripada saya, akan tetapi orang di belakang tuan tidak akan lepas daripada saya, kerana itulah yang menyebabkan saya menangis," kata Abu Bakar R.a.

Demikian sedikit kisah tentang kesucian jiwa Abu Bakar R.a baik sebelum menjadi Khalifah maupun sesudahnya.

 

SIFAT UTAMA SAHABAT-SAHABAT RASULULLAH S.A.W


Sifat- sifat utama dari sahabat- sahabat besar yang telah menyertai sejak awal Islam:

1) Zuhud terhadap dunia ini.

2) Tidak menghadapi hayat dunia ini dengan sepenuhnya, seperti yang dikehendaki oleh istilah hidup duniawi.
3) Mereka mencintai hidup seperti mencintai mati

4) Mereka benci akan harta dan barang- barang perhiasan dunia.
5) Mereka cinta segera bertemu dengan Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Penyayang.

Inilah rahsia- rahsia besar yang telah memberi kemenangan besar kepada perjuangan sahabat- sahabat hingga ke seluruh Tanah Arab dan seluruh Parsi, Syria dan Mesir semuanya Islam dalam masa 10 tahun di zaman Nabi S.a.w tambah 2 tahun di zaman Abu Bakar, tambah 10 tahun di zaman Umar R.a. Kalau sifat Khalifah dan gabenor- ganenornya serta komandan- komandannya tidak demikian suci akan banyak sekali rintangan yang terjadi sementara kemenangan terakhir belum terdapat pada negara yang besar di atas, seperti yang biasa di lihat pada sejarah kemenangan- kemenangan di atas dunia ini.